Наявність нормативних документів у вільному доступі, оповіщення громади про засідання органів місцевого самоврядування, оприлюднення прийнятих рішень: все це – важливі критерії ефективності влади. Координатори руху «Сильні громади» виділили і проаналізували 35 параметрів нормотворчого процесу в Бахмуті. При максимально можливій оцінці в 35 балів міська влада Бахмуту отримала 17,75 балів. На нашу оцінку найбільше вплинув той факт, що досі не закріплений нормативно вільний доступ громади до відвідування колегіальних засідань міськради.
Загальна оцінка нормотворчого процесу в Бахмутскій міськраді, отримана за розробленою методологією: 17,75 балів з можливих 35.
Акти, що стосуються нормотворчого процесу
В Бахмуті прийняті й функціонують Статут територіальної громади, Положення про головні колегіальні органи міського самоврядування, Регламент роботи міської ради, виконавчого комітету, структура виконкому і постійних комісій міської ради. Всі нормативні акти оприлюднені на сайті міської ради. Їх досить легко знайти, можна скачати і ознайомитись. За це Бахмутська міська рада отримує майже максимальну кількість балів: 4,75 балів. Мінус 0,25 бала ми поставили, оскільки регламент виконкому був затверджений не на 2-й сесії.
Всі ці акти залишаються актуальними, але потребують внесення змін. По-перше, прийнятий ще в 2008 році Статут міста потребує доповнень. Наприклад, така форма участі громадян, як електронні петиції, на той час не була відомою. Прийнятий у 2011 році Закон про доступ до публічної інформації закріпив для громадян гарантії забезпечення права на доступ до публічної інформації. Це стосується і вимоги до опублікування інформації на сайті міської ради, і надання інформації на вимогу членів громади. А також, забезпечення вільного доступу до засідань колегіальних суб’єктів владних повноважень.
Не закріплений вільний доступ до засідань ради, виконкому і постійних комісій
Для оцінки такого параметру як «Участь громадян» ми переглянули Статут міста, Регламент міської ради і виконкому, Положення про роботу постійних комісій. В жодному з цих документів ми не знайшли закріплення вільного доступу громадян до засідань.
В Регламенті міської ради навіть обмежувалося право громадян на відвідування пленарних засідань сесії міської ради. Це підтвердив суд і скасував обмеження.
В положенні про постійні комісії стосовно відвідуваності зазначено:
«На засіданнях постійних комісій можуть бути присутніми з правом дорадчого голосу депутати міської ради, які не є членами цих комісій, депутати інших рад. На засідання постійних комісій можуть бути запрошені представники підприємств, установ та громадських організацій, наукових установ та засоби масової інформації».
Конкретних обмежень нема, але, як бачимо, вільний доступ не затверджений. Безумовно, його треба додати.
Якщо описувати практичну сторону, то не були зафіксовані випадки, коли б на засідання сесії не допустили мешканців громади. На сесіях громадяни останнім часом не тільки слухають, але й ставлять питання доповідачам. Засідання виконкому мешканці громади майже не відвідують, хоча на сайті міськради повідомляють про місце і час їх проведення.
За положення, що закріплюють вільний доступ громадян, виставляємо «0» балів, а за фактичну можливість відвідування – максимальну оцінку: «3» бали.
Спочатку «Віче», потім відеотрансляція
Окрім закріплення вільного доступу, ситуацію щодо вільного отримання інформації про роботу органів місцевого самоврядування також характеризує наявність он-лайн трансляцій і можливість перегляду засідань в запису.
Станом на сьогодні, ані у великому залі, де відбуваються засідання сесій, ані в малому, де збирається виконком, немає технічного забезпечення відеотрансляцій. Як повідомили нам спеціалісти організаційного відділу, обіцяють допомогти реалізувати подібну можливість міжнародні донори, які фінансують встановлення автоматизованої системи голосування «Віче». За попередньою домовленістю, в залі встановлять систему голосування, яка дозволить скоротити час на реєстрацію депутатів і підготовку протоколу за результатами голосування. Голосувати будуть за допомогою карток, результати виводити на екран. На сайті міськради в день проведення сесії оприлюднюють інформацію про результати голосування. Тепер ці данні формуватимуться автоматично.
Керівництво міськради також звернулося до донорів з проханням забезпечити відеотрансляцію сесій. Після встановлення меблів і системи голосування обіцяють встановити й камери. Таким чином, можна буде не тільки спостерігати за проведенням засідань, а й формувати відеоархів на сайті міськради. Відеотрансляцію треба налагодити також і в малій залі для зйомки засідань постійних комісій і виконкому.
Оскільки на сьогодні відеотрансляцій немає, балів за цим критерієм Бахмутська міськрада не отримує.
Оповіщення громади про засідання
Хоча депутати визначають, що готові спілкуватися з активістами саме під час роботи в комісіях, потрапити на засідання постійних комісій майже неможливо. Справа у відсутності повідомлень про місце і час проведення засідань. Слід зазначити, що після моніторингу роботи сайту Бахмутськоїміської ради координатори руху «Сильні громади» вже надавали пропозиції про необхідність анонсу засідань постійних комісій, але ситуація не змінилася.
На сайті міської ради також не оприлюднюють розпорядження міського голови про порядок денний засідань виконкому і ради. План роботи виконкому на сайті оприлюднений, а план роботи міськради на 2017 рік, як і плани робот постійних комісій, поки не опубліковані.
Оповіщення з’являються щодо пленарних засідань ради і виконкому.
У цьому параграфі загальна оцінка: 1,25 балів.
Оприлюднення проектів рішень міської ради відбувається не в повному обсязі
Згідно до норм Закону «Про доступ до публічної інформації», проекти рішень міської ради і виконкому мають бути оприлюднені за 20 днів до розгляду, але цей термін в Бахмуті не завжди виконується.
Ця норма дублюється у Розпорядженні міського голови, яке визначає порядок підготовки та подання проектів рішень Артемівської міської ради (затверджений в лютому 2011 року). Аналізуючи проекти рішень на сайті міськради за декілька днів до пленарних засідань, координатори руху «Сильні громади» помітили, що на засідання ради виносять рішення, які не були опубліковані. Крім того, деякі рішення не мають додатків.
Звернувшись до міськради з запитом, ми отримали пояснення, що згідно з регламентом міської ради, до порядку денного вносять додаткові питання за розпорядженням міського голови. Його створюють після отримання службової записки від органів і управлінь міськради.
В статті 13 регламенту міськради, в пункті про структуру додатків, вказано, що до проекту рішення додаються:
«п. 4.2. для позапланових і додаткових питань – лист або службова записка на ім’я міського голови з клопотанням про внесення питання на розгляд сесії».
В регламенті навіть не вказали, що за службовою запискою далі розробляється розпорядження міського голови. Крім того в регламенті не визначено, що далі робити з цим додатковим проектом рішення. Чи потрібно його публікувати на сайті, і якщо так, то в який термін?
В організаційному відділі нам повідомили, що додаткові питання вносять через розпорядження міського голови до початку засідань постійних комісій. Якщо питання виникають після засідань комісій, то їх вносять у перелік питань в день проведення сесії. Таких положень в нормативних актах міської ради ми не знайшли.
Розділ на сайті, де публікуються проекти рішень міськради і виконкому, легко знайти, але не з усіма можна ознайомитись до сесії. Тож за цими параметрами виставляємо 0,5 балів за дотримання термінів і не повноту проектів. А загальна оцінка: 1,5 бали.
Оприлюднення прийнятих рішень
Рішення міської ради і виконкому оприлюднюють з дотриманням термінів, але не оприлюднюють рекомендації й висновки постійних комісій. Через це ставимо мінус 0,5 бали. Всього за цим розділом ставимо 3,5 балів.
Протоколи засідань і результати голосувань
На сайті міськради публікують протокол пленарних засідань ради, але не публікують протоколи засідань постійних комісій і виконкому. За цим розділом ставимо тільки 1 бал.
Вже більше року результати поіменного голосування депутатів оприлюднюють на сайті міськради разом із протоколами сесій та порядком денним. Тож виставляємо максимальну оцінку: 1 бал.
Регуляторна політика
На сайті опубліковані проекти регуляторних актів і відстеження їх результативності, але не опублікований щорічний звіт міського голови про здійснення державної регуляторної політики виконавчими органами ради. За цим параграфом методології ставимо 2,75 балів.
Оскарження рішень
На сайті бракує інформації про порядок оскарження рішень. Але, не зважаючи на це, вже є прецеденти, коли громадяни оскаржували рішення міськради. Наприклад, в питанні по перейменуванню вулиці 60 років утворення СРСР у вулицю Визволителів Донбасу.
Для підвищення результативності роботи в нормотворчому процесі Бахмутській міськраді треба закріпити положеннями вільний доступ громадян до засідань, оприлюднювати протоколи засідань виконавчого комітету і постійних комісій, плани проведення і рекомендаційні висновки постійних комісій, розпорядження міського голови про порядок денний засідань міськради і виконавчого комітету, викласти порядок оскарження рішень. Крім того, потрібно запровадити відеотрансляції засідань, чітко визначити порядок включення питань до розгляду сесій і оприлюднення проектів рішень міськради на офіційному сайті. Ці пропозиції координатори руху «Сильні громади» у вигляді звернення направили до Бахмутської міської ради.