Одна з головних функцій – участь у розподілі державних субвенцій та дотацій для громад – у депутатів районних рад тепер немає. На сьогодні триває дискусія, обговорюються нормативні акти щодо повноважень для районних адміністрацій. І саме головне – де тепер райради будуть брати гроші на власне утримання? Наші журналісти спілкувались з експертами в даному напрямку.
“Якщо раніше на утримання кожної райради витрачалось 4-5 млн.грн на рік, то в наступному році, за розрахунками експертів, доходна частина всіх районних бюджетів буде всього 150-200 мільйонів гривень, що підуть на утримання районних рад, яких в Україні 136. Тобто, районні бюджети залишаються, але районний рівень місцевого самоврядування не буде брати участь у розподілі державних субвенцій та дотацій для громад. Коли громадам будуть потрібні додаткові гроші, то вони зможуть реалізовувати проєкти за кошти ДФРР або обласних програм. З наступного року громади переходять на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом України”, – розповідає Максим Ткач гкерівник Донецького регіонального офісу Програми “U-LEAD з Європою”.
Простежується дивна логіка – після виборів в районні ради обраний територіальний формат, але повноваження райрад й досі не визначені. Поки чинний Закон “Про місцеве самоврядування в Україні” і обумовлені в ньому повноваження районних адміністрацій також залишаються.
“Основна функція районів на цьому етапі це передача майна, комунальних установ та підприємств громадам всередині району, налагодити співпрацю між громадами та допомогти найслабшим. Обрання нових районних рад на мою думку було помилкою, слід було всю цю роботу робити з старими райрадами, а потім їх ліквідовувати”, – розмірковує Олександр Солонтай експерт з політики та місцевого розвитку.
Наразі Верховна Рада зробила два важливі кроки: забрала надходження у район податків і тепер всі кошти підуть у громади. Також Верховна Рада укрупнила райони та включила в середину районів міста, які раніше були поза районами взагалі.
“В результаті в склад райрад потрапили представники громад, наприклад, Бахмуту, Костянтинівки, Краматорську, Дружківки, які не мали раніше, і не мають зараз природнього представнцицького інтересу в роботі районних рад. Можливо це допоможе ліквідувати районні ради та передати все тим громадам, які мають інтереси, оскільки до реформи районів входили завжди в склад конкретних районів”, – продовжує Солонтай.
Олексій Ткаченко в минулому начальник Фінансового управління Бахмутської ОТГ виграв на цих місцевих виборах і пройшов до складу депутатів Бахмутської районної ради, бачить свою роботу все одно пов’язаною з бюджетними питаннями.
“Так, функцію розподілу бюджетів у районних рад виключили, але все одно залишилось багато іншої роботи, наприклад, по спільному комунальному майну. Також, можливо громади делегують якісь функції, пов’язані з фінансовими питаннями, районним радам і депутатам знов доведеться цим займатись”, – говорить Ткаченко заступник директора Департамента фінансів Донецької області.
А ось Максим Ткач вважає, що апарату райрад доведеться звертатись о громад з проханням виділити якісь додаткові гроші на їхнє утримання:
“В районні бюджеті будуть надходити невеликі податки – це доходи від здачі комунального майна в оренду, податок на прибуток від цих же підприємств. Але цього може не вистачить і доведеться звертатись до громад”.
Ситуація кардинально змінилась: вчора громад залежали від районів, тепер, навпаки – райради будуть звертатись до громад за додатковим фінансуванням.