Завдяки STEM-освіті теоретичні знання з фізики, математики, інформатики, біології діти реалізують на практиці – відтворюють процеси чи створюють нові предмети. Таким чином перед учнем вже не буде вставати питання, як шкільна програма допоможе у житті і навіщо вивчати всі ці безкінечні параграфи і виконувати лабораторні домашні завдання. STEM-лабораторію вже має 5-та школа і поступово створює УВК №11. Як це працює і які освітні можливості відкриваються учням – читайте у матеріалі.
У ЗОШ №5 STEM-лабораторію отримали у рамках освітньої субвенції Міністерства освіти України, на яку подавалися ще два роки тому.
Школа профільна: допрофільні групи формуються у 8-му та 9-му класі. У 10-11 класах відбувається навчання за трьома профілями: фізико-математичний, біолого-хімічний, та інформаційно-технологічний профілі.
Набори, що отримали в рамках програми, призначені для дітей з 3 по 11 класи та надають безмежні можливості у сфері STEM-освіти.
Хоч лабораторію ще й не відкрили, на уроках інформатики вже використовують робото набори: програмують, конструюють та моделюють за їх допомогою. На уроках фізики активно використовують інтерактивну дошку, її також отримали в рамках програми.
Що таке STEM освіта?
STEM (Science Technology Engine Math) – це вид інтегрованої освіти й полягає у тому, щоб вивчати об’єкти, природні явища, формули, процеси через чотири предмети: наука (тобто біологія, фізика, хімія, астрономія), технології, інженерія (трудове навчання, конструювання) та математика.
Суть такої освіти полягає у співпраці вчителів природничих дисциплін та інформаційної галузі: математика, технології, інформатика та природничі науки: фізика, біологія, хімія. І тільки у співпраці вчителів цих дисциплін в межах цих предметів реалізується STEM-освіта.
Це може стосуватися будь-якої сфери людської діяльності, від «розумного міста» до роботів, які супроводжують людей з інвалідністю.
«Зараз діти збирають роботів, які можуть обходити перешкоди, які трапляються їм на шляху. Також їх можна програмувати видавати світлові та звукові сигнали тощо», – пояснює заступниця директора Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 з профільним навчанням Ірина Коваленко.
Практичне застосування
У рамках STEM-освіти почали розробку електричного світильника у формі небесного сузір’я. У проєкті залучені астрономія, інформатика, фізика та технології. На уроках астрономії є тема «небесні світила» та «небесна сфера», де роблять малюнки цих сузір’їв та позначають назви зірок. В інформатиці є тема «моделювання, креативне програмування», де роблять 3D модель цього світильника. У фізиці є тема «електричний струм», тобто складають найпростішу електричну схему майбутнього світильника. На уроках технології є тема «створення композиції з простих геометричних фігур» де за допомогою потрібного матеріалу створюють цей електричний світильник, вже є схема, модель. Вчителі домовляються і реалізують цей світильник на своїх уроках. Це широкі можливості для практики молодих вчених.
Обладнання
Щоб обладнати повноцінну лабораторію необхідні: 3D принтер, 3D сканер, 3D проєктор, програмовані електронні модулі, навчальні роботи комплекти для моделювання та конструювання з різними способами з’єднання деталей, програмне забезпечення, 8 ноутбуків, рухомий мобільний блок для підзарядки. Наразі для STEM лабораторії у школі виділили кімнату та розробляють дизайн майбутньої лабораторії.
Паралельно вчителі проходять вебінари та відвідують онлайн-заходи, майстер-класи, де навчаються використовувати це обладнання, активно опановують це оснащення до того, як офіційно відкрити цю лабораторію. Вчителі й раніше опановували цей напрямок освіти, але більше в теорії, зараз же мають можливість застосувати ці знання на практиці та використовувати можливості STEM-освіти повністю.
До роботі у STEM-освіті хочуть залучити старшокласників
Колектив НВК №11 подався на конкурс «Бюджету участі 2021», щоб обладнати лабораторію для проведення факультативних занять. 5 наборів робототехніки для STEM-лабораторії отримали цієї осені. На заняттях наразі займатися 10 учнів, проте, за словами Галини Жукової, заступниці директора Бахмутського навчально-виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 – багатопрофільний ліцей”, найближчим часом планують розширити можливості для учнів, бо охочих опанувати цей напрямок все більше.
Тепер подаватимуть проєкт під назвою STEM-ментор: учні, починаючи з 9 го класу будуть навчати молодших створювати проєкти.
«Також у планах почати працювати з 3D-технікою: придбати принтер, комплектуючі та створити гурток у в цьому напрямку. Тому що за час роботи гуртка робототехніки побачили зацікавленість і дітей, і батьків у STEM-освіті. Будемо подаватися на всі можливі проєкти та програми» – говорить Галина Жукова.
«Наприклад, ми хочемо зробити ремонт у кімнаті. Які предмети приєднуються сюди? Інформатика – ми збираємо інформацію про різновиди, напрямки сучасного дизайну, використовуємо програми, щоб зробити інтер’єр кімнати. Також технології, де можна щось самим виготовити. Приєднується математика: треба обчислити скільки матеріалів необхідно. Економіка – розрахувати вартість, зрозуміти, що вигідніше купувати», – пояснює вчителька алгоритм роботи інтегрованої освіти.
Чому так важливо розвивати STEM освіту?
За словами Галини Жукової, така форма навчання найбільш корисна дятям з розвиненим інженерним мисленням.
«Зазвичай, таких спеціалістів важко виростити – необхідна техніка й устаткування, бо просто словесно і в теорії діти не зовсім це сприймають. Їм потрібно розібрати, склеїти, щоб воно почало рухатися, запрацювало. Тоді з’являється інтерес та мотивація до подальшого навчання», – пояснює заступниця директора.
Фото з архіву Бахмутського навчально-виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 – багатопрофільний ліцей” та Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 з профільним навчанням.