В умовах карантину, який продовжено до 24 квітня, бахмутські школи перейшли на форму дистанційного навчання. На рівні держави з цього тижня запровадили телеуроки, а деякі місцеві школи ввели он-лайн завдання, під час яких можна спілкуватись з вчителями. Наші журналісти питали у вчителів, батьків та самих школярів про навчання поза стінами шкіл.
В реаліях карантинного режиму всім учасникам освітнього процесу довелося підлаштовуватись під нові умови. Вчителя займаються самонавчанням, намагаються зробити уроки більш цікавими та корисними. Учням, крім обов’язкових уроків та домашнього завдання, треба опановувати нові електронні ресурси, тренувати самодисципліну. А батькам – витримку.
У всіх 17-ти школах Бахмутської ОТГ організоване дистанційне навчання. Заходячи на офіційні шкільні сайти, можна побачити вкладку, де розміщена інформація для учнів – новий матеріал, домашнє завдання, контрольні роботи, тести та інше. Але рівень організації дистанційного навчання в кожній школі різний.
“Сьогоднішня ситуація стала викликом для всіх – вчителів, учнів, батьків. Процес організації залежав від матеріально-технічної бази кожного учбового закладу, від роботи вчителів та керівного складу. Треба відмітити лідерів – це школа №11, яка має хмарне середовище з електронним журналом, де відразу можна побачити результати навчання дітей. Вони також використовують електронний ресурс – TIMSS для он-лайн навчання. Школа №5 вже давно використовує онлайн уроки для школярів з графіком. Школа №10 відразу почала роботи за звичайним розкладом, що дуже зручно для дітей, також вчителя надають чіткі інструкції як працювати в різних ресурсах, почали використовувати платформу ZOOM”, – розказала Тетяна Донченко, завідувач міського методичного кабінету Управління освіти.
Серед проблем Донченко відмітила – це зворотній зв’язок та відсутність Інтернету в деяких селах. Для відправки домашнього завдання вчителя надали власні електронні адреси, куди діти направляють фото своїх робіт, а від вчителів отримують зауваження та оцінки. В селах більш застосовують різні месенджери, бо працювати на платформах немає можливості.
До недоліків директор школи №18 Олександр Пойда додає ще несвоєчасне викладення нового матеріалу та домашнього завдання його вчителями. Школа №18 – це опорна школа в Бахмуті та вже декілька років проводить дистанційне навчання для школярів, які проживають на тимчасово непідконтрольній території. Міжнародна платформа Модуль призначена лише для учнів, які офіційно займаються дистанційно, інших учнів додати до неї неможливо.
Так пропонують вивчати новий матеріал та виконувати домашнє завадння в школі №18
А ось так виглядає завдання для учнів школи №12
“Ми працюємо в гугл-класах, вони зручні для всіх – і вчителів, і школярів, і батьків, до того ж можна контролювати відвідування уроків. Також прогресивні вчителі використовують платформу Discord”, – говорить Олександр Пойда.
Маючи такий досвід у дистанційному навчанні, керівництво школи мало б запропонувати власні напрацювання, але поки й самі не всі наявні ресурси використовують. В школі не проводять он-лайн уроки.
Школа №10 після весняних канікул ввели он-лайн уроки на платформі ZOOM. До того ж на офіційному сайті школі вся інформація структурована, з покроковою інструкцією використання. Вчителі роблять презентації, домашнє завдання просять надсилати електронною поштою, а вчителі по фізичному вихованню навіть чекають від дітей відеозаписи про виконані вправи.
“Спочатку ми самі навчались працювати на платформі ZOOM, потім запропонували учням. З цього тижня проводимо он-лайн консультації згідно графіку, два рази на тиждень, по різним предметам. Наприклад, свою першу консультацію я зробила більш ознайомчою – чи зручно дітям працювати, чи розуміють вони завдання, чого не вистачає та інше. Взагалі, вчителя намагаються зробити уроки цікавими, якщо щось находять корисне – діляться з колегами, у всіх різний формат, але так було і в звичайній школі. Багато ж, звісно, залежить і від самих учнів – якщо діти старанно навчались в класах, то вони й зараз це роблять відмінно”, – розказала Тетяна Бак директор школи №10 та вчитель фізики.
А ось так пропонують вивчати фізику в школі №10 (уривок з нового матеріалу та домашнього завдання)
Ось, що розповідають учні про дистанційне навчання. Софія учениця 9 класу каже, що на деяких уроках гаєш час, бо достатньо знаєш предмет, на інших – навпаки, не встигаєш. Дистанційне навчання вирішує цю проблему.
“Я можу сама контролювати скільки приділити часу на вивчення того чи іншого предмету. Наприклад, українську мову я роблю за 15 хвилин, а для завдань по алгебрі та геометрії я можу приділити годину, дві, чи більше, тобто щоб повністю розібратись. І головне – я вчусь навчатись сама”, – каже учениця.
Але є й недоліки. Шкільний розпорядок дисциплінує і формує обов’язок, дистанційне навчання розслаблює, бо відсутній контроль, і все залежить саме від рівня відповідальності дитини.
“В звичайному режимі – я прокидаюсь о 07.00 ранку, йду до школи, виконую домашнє завдання, яке має чіткі строки. Зараз я дозволяю себе довше спати, інколи затримую виконання домашньої роботи, а потім працюю вночі, хоча для мене, як для “сови” – це зручніше”, – додає Софія.
Так виглядає спілкування вчителів школи №10 з учнями
Деякі батьки школярів молодшої школи не дуже задоволені дистанційним навчанням. Поки вони самі на роботі, дітям доводиться наодинці навчатись, якщо це онлайн уроки, і проконтролювати цей процес важко.
“А потім, коли я кажу дитині давай виконувати домашнє завдання, вона мені каже: “Ні, мамо, я вже займалась сьогодні.” Тому, ввечері ми разом вивчаємо новий матеріал, виконуємо домашнє завдання. Я зовсім не впевнена, що під час он-лайн уроків вчитель може втримати 20 своїх малят!”, – каже Ірина, мати учениці 2-го класу.
На сьогоднішній час Міністерство освіти України відмінило ДПА для 4-х та 9-х класів, що буде з ЗНО поки невідомо, про це можна буде казати, після закінчення карантину.