Агітація, яка за виборчим кодексом мала початися з дня наступного після реєстрації кандидата або партійного списку, масово проявилася напередодні Дня міста. Крім традиційних повітряних кульок з символікою та лозунгами партій та кандидатів, розважальних програм, подарунків, агітаційної преси, по місту ходили агітатори з газетами зі зверненням міського голови Олексія Реви, які під виглядом соцопитування збирали особисті дані по голосуванню. Що про це кажуть кандидати і як ці дії відповідно до законодавства трактують політичні експерти – читайте в матеріалі.
У міськраді заперечують причетність до друку 25 тисяч екземплярів іміджевої газети міського голови, яка називається спецвипуск газети «Вперед», заявляють, що Олексій Рева до цього немає відношення.
«На сьогоднішній день ні міська рада, ні міський голова не ініціювали жодних соцопитувань, та не мають відношення до виготовлення та розповсюдження будь-яких друкованих матеріалів», – повідомив редакції Громадського медіапорталу «Бахмут IN.UA» прес-секретар Бахмутської міської ради Сергій Калашніков.
Це просто нонсенс – в газеті надруковане звернення Олексія Реви до громадян, він заявляє, що немає до цього відношення, це зроблено без його відома, і ніякої реакції міської ради по спростуванню інформації немає. Коли під час останніх виборів до Верховної Ради по місту розклеїли оголошення про те, що Олексій Рева буде видавати матеріальну допомогу, прес-служба оперативно спростувала цю інформацію.
«У місті розпочалася провокаційна кампанія з метою дезінформації мешканців територіальної громади та створення громадського обурення.
Закликаємо вас сповіщати про подібні ситуації та слідкувати за оголошеннями на офіційному сайті Бахмутської міської ради, офіційній Facebook сторінці, міських друкованих виданнях та телебаченню. Бахмутська міська рада не розповсюджує жодні оголошення за допомогою друкованих матеріалів без інформування та підтвердження через офіційні джерела та засоби масової інформації», – писали в інформаційному повідомлені.
Хто проводить соцопитування від газети «Вперед»?
Люди що розносили вищезазначений спецвипуск газети «Вперед» напередодні Дня міста проводили так зване соцопитування. В одних квартирах казали, що це опитування від газети «Вперед», в інших від сайту 06274. Люди, ходили від дверей до дверей, питали за яку партію та кандидата на пост голови Бахмута мешканці будуть голосувати, записували адресу, просили назвати номер телефону. Збір телефонів пояснювали тим, що їх роботодавці мають перевіряти, достовірність опитування. З тої інформації, що отримали наші журналісти безпосередньо під час таких опитувань та від мешканців громади, які теж брали в них участь, питання по громаді дещо відрізнялися. У Покровському, наприклад, безпосередньо запитували: «За кого будете голосувати?» в варіантах відповідей називали прізвища кандидатів. У Бахмутуі питання про підтримку діючого мера було завуальовано – «Що потрібно місту в першу чергу?», Один з варіантів відповіді – «Зміна влади».
У газеті чинний міський голова Олексій Рева повідомляє, що братиме участь у виборах, там же повідомляється про проекти з оновлення міської інфраструктури. В цілому вся інформація, спрямована на підтримку і створення позитивного іміджу діючого мера. Матеріали виглядають як політична реклама, а випуск як агітаційна газета – статті не підписані, замість назв – гасла, всюди фото міського голови, не вказані джерела інформації, головного героя хвалять кілька анонімних жителів міста. При цьому ніде не вказано, що даний спецвипуск є оплаченим матеріалом і публікується як реклама.
Редакторка газети «Вперед» Світлана Овчаренко у себе в Фейсбуці написала, що газета не проводить соцопитування. І люди, які її поширюють таким чином, не мають відношення до редакції.
Редактор підтвердила нам, що спецвипуск надрукували на комерційній основі.
«Будь-яке підприємство, організація, політична партія, просто будь-який громадянин може викупити в газеті площу або замовити її спецвипуск для розміщення рекламних або іміджевих матеріалів і розповсюджувати друковану продукцію на свій розсуд. Підкреслюю, що поширенням спецвипусків, виготовлених на комерційній основі, редакція газети «Вперед» не займається, весь тираж спецвипуску є власністю замовника. Звичайно, ми ніколи ні за які гроші не дозволимо собі публікувати матеріали, які будуть містити заклики до незаконного захоплення влади, пропаганду війни, насильства, розпалювати расову або релігійну ворожнечу і ненависть, зазіхати на права і свободи громадян. Але якщо матеріали містять достовірну інформацію, просто ставлять перед собою мету розширити обізнаність і підтримати інтерес суспільства до певних людей чи подій, то будь ласка », – прокоментувала Світлана Овчаренко.
Можливо подібні опитування робили інші політичні сили і кандидати, але ми про це не знаємо. То ж на цьому прикладі хочемо розібратися, наскільки це законно, як мають реагувати мешканці громади на такі соцопитування. За коментарями ми звернулися до Аналітичного центру «Обсерваторія демократії». Експерти центру зауважили, що описаний кейс є досить типовим для України і формується певним різночитанням термінів та розходженням розумінь.
Реклама чи агітація
Згідно Закону України «Про рекламу» (ст. 1), політична реклама – це інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення.
У свою чергу, передвиборну агітацію визначає Виборчий кодекс як «здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) – суб’єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України».
Таким чином, політична реклама може здійснюватися постійно, звичайно, лише у рамках мети популяризації партії, а передвиборна агітація стосується виборчого процесу. Причому не всього: строки її проведення регулюються ч. 1 ст. 52 Виборчого кодексу, вона «розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування». Поза встановленими строками передвиборна агітація ч. 3 цієї ж статті забороняється.
Виникає певна колізія, яка охоплює період виборчого процесу, починаючи з дати його початку (для місцевих виборів-2020 – це 5 вересня) й до наступного дня після дати набуття кандидатом статусу суб’єкту виборчого процесу (відповідно, 16-25 вересня). Цим вповні і користуються деякі майбутні кандидати, адже юридично факт проведення передвиборної агітації встановлюється лише у момент реєстрації кандидата й через цю особливість вкупі із незначущістю покарання (відносіться до адміністративних правопорушень) правоохоронці такі випадки, як правило, просто «пропускають».
Якщо у газеті йдеться про міського голову виключно в формі офіційного повідомлення про виконанням ним/нею посадових (службових) повноважень, без будь-яких коментарів агітаційного характеру та матеріалів про дії посадовця як кандидата – це висвітлення діяльності. Але заклики голосувати за нього/неї чи інформація про його/її участь у виборах на тлі позитивного висвітлення діяльності на посаді – це вже дії, які Кодекс визначає як агітацію та забороняє (ст. 51).
У газеті «Вперед» нам розповіли, що інформація подавалася не міською радою, за друк 25 тисяч екземплярів платив підприємець.
Соціологічне опитування чи опитування громадської думки?
Соціологічні опитування – це науковий метод збору соціологічної інформації, що має свої правила, термінологію (вибірка, респондент, репрезентативність тощо) і проводиться спеціалізованими соціологічними службами з відповідною спеціалізацією.
З контексту поставленого питання стає зрозумілим, що в даному випадку наявна не соціологія, а прихована агітація та збирання особистих даних громадян з метою проведення подальших агітаційних заходів.
Кодекс не регулює процес проведення опитування, лише – оприлюднення його результатів. Ч. 1 ст. 50 Виборчого кодексу вимагає від підприємств, закладів, установ та організацій, що проводять опитування, обов’язково зазначати час його проведення, територію, яку воно охоплювало, розмір та спосіб формування соціологічної вибірки, метод опитування, точне формулювання питань, можливу статистичну похибку, замовників – тобто всі ознаки, що характеризують саме фахове соціологічне опитування.
Навряд чи особи, які проводили цю акцію у вигляді соцопитування, є фаховими соціологами. Скоріше – саме агітаторами. Для громадян така характерна поведінка «прихованих агітаторів», їхнє посилання на структуру, що не спроможна займатися подібною діяльністю (газету в даному випадку), має виступати підґрунтям для підозри щодо введення в оману, дезінформації та заборонених форм передвиборної агітації. А відповідно, й для виклику поліції та вимоги до правоохоронців належно працювати з такою групою адміністративних правопорушень.
Висвітлення діяльності посадової особи і передвиборна агітація
Під час прес-конференції, відповідаючи на питання журналіста «Бахмут IN.UA» про те, як відрізняти діяльність міського голови від його агітаційної діяльності під час передвиборчої кампаніїї, Олексій Рева заявив, що в першу чергу він є міським головою. Пояснюючи формулювання «під патронатом міського голови», яке стали використовувати при висвітленні діяльності міської ради, Рева пояснив, що це означає в тому числі фінансову підтримку.
Основною проблемою під час агітації діючих посадових осіб на думку експертів Аналітичного центру «Обсерваторія демократії» є те, що під час передвиборної агітації міський бюджет – кошти всієї громади є своєрідним «передвиборним фондом», завдяки якому здійснюється, по суті, передвиборна агітація певних кандидатів – за рахунок великих і малих будівництв, що розгорнулися у багатьох громадах України напередодні і на початку передвиборної кампанії.
Отже, «висвітлення діяльності посадової особи місцевого самоврядування» – це оприлюднення у ЗМІ фактів, що стосуються діяльності посадової особи саме як представника місцевого самоврядування під час виконання ним/нею своїх прямих обов’язків.
У свою чергу, передвиборна агітація за кандидата, що водночас є посадовою особою місцевого самоврядування – має здійснюватися на загальних засадах.
Проте, за фактом, діючий міський голова часто «агітує» за себе якраз своєю поточною діяльністю на посаді. Повністю відокремити його функції на посаді і дії, які сприймаються як прихована агітація, наразі діюче законодавство – неспроможне. Єдині обмеження (ст. 57 Виборчого кодексу) стосуються заборони для посадовців проводити агітацію під час офіційних заходів та з залученням матеріальних чи нематеріальних (адміністративних) ресурсів органів влади, місцевого самоврядування, їх підрозділів чи комунальних служб. В максимумі, ці дії підпадають, зокрема, під ст. 364 Кримінального кодексу «Зловживання владою або службовим становищем».
Святкування дня міста та змагання політичних сил
Під час святкових заходів на всіх локаціях рясно виднілися намети з прапорами різних політичних сил., жителі міста могли долучитися до майстер-класів, переглянути виступи місцевих колективів, виставки. Єдине, що об’єднало цьогоріч все місто – це символіка політичних партій, які змагаються за голоси громадян.
Представники кандидатів найбільш відомих політичних партій, які претендують на перемогу в місцевих виборах 2020 потурбувалися, аби якомога більше мешканці громади отримали атрибутику їхніх партій: кульки відповідних кольорів, газети з політичною рекламою. Також один із кандидатів у мери провів аналог відомої в Україні передачі «Караоке на Майдані», переможці якої отримали цінні призи.
Як політичні сили пояснюють свою активність до реєстрації?
Керівник районної організації партії «Слуга народу» Володимир Чередніченко:
«Ми не проводили агітацію за список чи за конкретних людей. Газети наша політична сила випускає і поза виборчим процесом в рамках своєї інформаційної діяльності. Свято, яке ми організовували для дітей – це наша ініціатива, після зауваження журналістів «Вільного радіо» з приводу відсутності масок та не утримання безпечної дистанції вирішили, що не будемо взагалі більше проводити заходи за участю дітей – безпека понад усе. Хоча розуміємо, що інші політичні сили продовжать це робити».
У бахмутському штабі “Опозиційної платформи – За життя” кажуть, що роздають інформаційні бюлетні, громадської організації. Ця продукція не за кого не агітує, і є інструментом донесення інформації. З приводу організації заходів коментаря ми не отримали.
«Ми і до виборчого процесу працювали, наприкладі 250 продуктових наборів на початку карантину. На день міста ми роздавали інформаційні буклети політичної партії «Європейська солідарність» – це інформаційна політика нашої партії, а не агітація», – повідомив представник виборчого штабу партії «Європейська солідарність» у Бахмуті Аркадій Петросян.
На сайті Громадянської мережі «Опора» зазначають, що більшість політичних партій на Донеччині порушили міжнародні стандарти виборчого законодавства, коли почали кампанію до моменту офіційної реєстрації. Але законодавство не визначає ніякого покарання за це.
«Згідно з Виборчим кодексом передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Етап висування та реєстрації на цих місцевих виборах відбуватиметься з 15 до 24 вересня включно. Будь-які заходи з ознаками дочасної агітації, а, тим паче, надання подарунків, благодійної допомоги тощо – це порушення стандартів виборчого законодавства», – каже координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА у Донецькій області Наталія Боровська.
Центральна виборча комісія пояснила, по означає неправомірна вигода і коли за неї починають притягувати до відповідальності. Відповідно до пояснення всі подарунки вартістю вище 126 гривень вже тягнуть за собою кримінальну відповідальність, нижче – адміністративну у вигляді штрафу.
Матеріал підготувала Ганна Бокова.