Більше двох років тому бахмутяни почали укладати декларації з сімейними лікарями. На сьогодні менше 10% мешканців громади залишилися без декларацій. Це говорить про те, що реформа дає позитивні результати, бо декларація – це такий собі договір між пацієнтом та лікарем, гарантія певних безкоштовних медичних послуг. Що можна отримати, маючи декларацію, як можна змінити лікаря, якщо він не влаштовує – розбирались наші журналісти.
Олена Осмуха отримала спеціалізацію сімейного лікаря ще у 2018 році, про зміни, що чекали українську медичну сферу чула вже, коли закінчували інститут – у 90-х роках. Ті навички, що отримала під час навчання на сімейного лікаря, застосовує постійно, у нагоді стали знання з педіатрії та гінекології. Про сімейну медицину в нашій країні каже, що присутні і позитивні, і негативні зміни.
“Декларація з лікарем дає пріоритети для обох сторін. Наприклад, я веду вже покоління – одна родина з дітьми та онуками, знаючи її спадковість, можу правильно ставити діагноз. Пацієнти з хронічними захворюваннями швидко та якісно отримують лікування. Тим, хто звернувся вперше призначаю ліки, обстеження, у випадку не отримання певного результату за визначений час – даю направлення до вузького фахівця. Так ми працюємо разом – первинна та вторинна ланка. Якщо говорити про недоліки, то це – велике навантаження на лікарів. Маємо до 2000 пацієнтів, і нам просто не вистачає годин на добу; за 10-15 хвилин, що відводять на пацієнта, неможливо навіть провести опитування. Також, я вважаю, що ургентні хворі мають відразу потрапляти до фахівців другої ланки, а не йти до нас з травмою ока, наприклад; в таких випадках, ми, інколи, втрачаємо час”, – розмірковує Олена Осмуха, сімейна лікарка амбулаторії №7.
Лікарка часто має ненормований графік роботи. Відпочиває так: з радістю поспішає додому, де її чекає чоловік із вечерею; потім прогулянка перед сном. Олена радить не боятися, бо страх перешкоджає боротися з хворобами
Які медичні послуги можна отримати безкоштовно, як потрапити до вузьких фахівців, чи можна змінити сімейного лікаря та іншу інформацію про переваги укладання декларацій з сімейними лікарями дивиться у відеоролику
Олена Сологуб – сімейна лікарка і заступниця головної лікарки ЦПМД Бахмута додає, що після укладання декларації значно зменшується кількість візитів пацієнта до реєстратури для запису до вузьких спеціалістів, та на інструментальні дослідження (ЕКГ,УЗД, фібро гастроскопія та інші). А це особливо важливо в сьогоднішніх умовах пандемії COVID19.
Серед бахмутських лікарів майже кожного дня підтверджують захворювання на COVID19. Станом на 05 листопада хворих лікарів 139 осіб
До речі, Олена Осмуха сама перехворіла COVID19, перенесла хворобу зовсім безсимптомно. Говорить, що людей на прийомі стало дійсно набагато більше, до причин додає ще й паніку.
“Знаєте, люди ще не оговталися після війни, а тут така страшна хвороба. Люди дивляться телевізор, читають, часто неправильно інтерпретують інформацію, багатьом здається, що вони захворіли саме на COVID19. І тут треба мати витримку, не панікувати, та ще й людину заспокоїти, правильно призначити лікування, і лише, коли дійсно потрібно, направляти тестуватись на COVID19. Для нас лікарів, сьогодення – це величезний досвід, отриманий в екстрених умовах”, – говорить Олена Осмуха.
Корисні поради під час стресу: “Чому стрес може бути корисним, і які способи самозцілення треба практикувати?“
Cамі ж сімейні лікарі за роботу з хворими на COVID19 не отримують обіцяної 300% доплати, але отримали додаткове фінансування до заробітної плати сімейного лікаря. Проте, ці гроші “символічні” – приблизно сім гривень за одну декларацію.
“Нам, первинці, і не обіцяли 300% доплати, бо вважається, що з хворими на COVID19 працює друга ланка. Після того, як зрозуміли, що “сімейники” в умовах пандемії просто виснажені, то виділили доплату. Але ж окрім зарплати є багато інших витрат, тобто сімейні лікарі майже і не відчують тієї доплати до зарплати”, – пояснює Світлана Шабаліна головна лікарка ЦПМД Бахмута.
Вибір сімейного лікаря робить сам громадянин, керуючись при цьому різними мотивами. Хтось обирає за відгуками, хтось укладає декларацію зі своїми дільничними, комусь важливий фаховий рівень.
Олена Чухлебова уклала декларацію з Осмухою усвідомлено, хоча вона і була її дільничною лікаркою ще з 90-х років.
“Олена – це досвідчений лікар, вона постійно підвищує свій професійний рівень, слідкує за змінами в медичній сфері, бере участь у різних тренінгах. Ще досить важливо, що вона готова прийти на допомогу в будь – який час, і телефоном постійно мене консультує. Я бачу в неї окрім фахових якостей, ще й людяність”, – говорить Олена.
На сайті КНП ЦПМД Бахмута можна переглянути рейтинги сімейних лікарів, залишити відгуки та пропозиції щодо їхньої роботи
Ольга обрала свого лікаря – Альвіну Кулєшову (сімейна лікарка амбулаторії №1) за відгуками знайомих, і жодного разу не пожалкувала про це.
“Послугами терапевта я не користувалась, мабуть, молода була і не хворіла. Зараз сімейного лікаря відвідую частіше. Ті призначення, що лікар робить мені та моєму чоловіку – обґрунтовані, до того ж вона завжди пояснює для чого, намагається пояснити причину захворювання. І головне – я бачу результат лікування”, – розповідає Ольга.
Олена Пивоварова (Пономарьова) – терапевт амбулаторії №7 молода лікарка, після закінчення інституту повернулась працювати до Бахмуту. Трохи більше року практики – і вже майже 2000 укладених декларацій. Професію обрала для підвищення авторитету і довіри до лікарів, своєю відданістю і працьовитістю це і доводить
Наталя Зубар, жінка з інвалідністю, спочатку уклала декларацію з сімейним лікарем в центральній поліклініці, бо живе недалеко. Але, після декількох невдалих спілкувань з лікарем, вирішила переукласти декларацію. Зараз її лікар – Тарас Коваль – сімейний лікар амбулаторії №6.
“Я усвідомлено зробила вибір, хоч і їздити далеко. Лікарем задоволена на всі 100%. Але коли потрібно проходити обстеження, здавати різні аналізи, то їду до амбулаторії, а вона знаходиться в районі Забахмутки. Транспортне сполучення, особливо для людей з інвалідністю, у нас “страждає”. І така проблема не лише в нашому місті. Якщо б дозволили обстеження робити в тій лікарні, де зручніше, то “плюси” отримали б усі: і люди з інвалідністю, і звичайні пацієнти”, – розмірковує Наталя.
У даній ситуації змінити нічого не вийде, бо головний принцип медичної реформи – гроші ходять за пацієнтом. Домовитись про комфортне обслуговування – це задача обох сторін: і лікаря, і пацієнта.
“Кожна амбулаторія нашого міста прийняла рішення, яку структуру залишити. Вони мають адміністративні видатки, утримують старшу медсестру, кабінет вакцинації і таке інше. Все це і фінансується за рахунок укладених декларацій. Тобто пацієнту і лікарю треба домовлятися між собою”, – пояснює Світлана Шабаліна головна лікарка ЦПМД Бахмута.
Із позитивних нововведень треба відзначити, що з початком 2020 року в Бахмуті повноцінно запрацювала електронна медкарта. На основі електронної медкарти з’явились електронні напрямки. Під час візиту пацієнта до свого сімейного лікаря, доктор відразу записує його на прийом до будь-якого спеціалізованого фахівця. Причому, тільки через електронне направлення такий візит буде безкоштовним.
Проект “Висвітлення медичної реформи у Бахмуті, Краматорську та Костянтинівці» впроваджується за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. Висновки й точки зору, що висловлені в публікації, є виключно поглядами ГО «Бахмутська Фортеця» і можуть не збігатися з точкою зору USAID чи Internews.