Перебої у постачанні палива, постійні обстріли та масова евакуація – проблеми, з якими зіткнулися таксисти Бахмута після 24 лютого. Перевізники значно підняли ціни, але багато кого не врятувало від закриття бізнесу і це. Який сенс їздити перекопаним містом, якщо в ньому не працюють більшість аптек, магазинів та навіть банки? Як змінилися послуги у цій сфері, яким чином такі серйозні проблеми вирішують підприємці, і чи виживе прифронтовий бізнес – про це у нашому матеріалі.
Яким ризикам піддаються таксисти?
У липні соцмережі заповнило вірусне відео вибуху у Краматорську. Тоді журналіст Андрій Цаплієнко опублікував кадри пожежі від влучання ракети на міську площу Миру. Водій найближчої машини до тієї, де стояв відеореєстратор, вирішив, що невелике загоряння посеред дороги – не надто небезпечне. Коли автомобіль наблизився до вирви, стався вибух. Пізніше виявилося, що знятий учасник інциденту – таксист, якому лікарі дивом врятували життя.
Однак Бахмут знаходиться набагато більше до лінії фронту, ніж Краматорськ, тому й снарядів у місто прилітає більше. Особливо, враховуючи, що росіяни регулярно намагаються стерти місто з лиця Землі, готуючись до чергової спроби штурму.
Фото: Євген Ткачов
Прогнозуючи небезпеку, на початку російського вторгнення у місті взагалі призупинили роботу всього громадського транспорту. Вже першого травня автобуси та тролейбуси знову вийшли на лінії, а наступного дня стало відомо, що проїзд у них безкоштовний. Це стало можливим завдяки відповідному цільовому фінансуванню з боку міської ради. Примітно, що коли в державному органі приймали рішення про введення комендантської години, роботу таксі в нічний час все ж таки дозволили.
Машин мало, а ціни взлетіли
Журналісти «Бахмут.IN.UA» поспілкувалися з адміністраторкою однієї з останніх служб таксі «905», що працюють у Бахмуті. Жінка з особистих причин попросила не називати її ім’я. За її словами, значна перешкода у роботі служби – перегороджені вулиці, захисні споруди та окопи, яких з кожним днем стає дедалі більше. Раніше ми вже писали, як це заважає працювати місцевому відділенню ДСНС.
«Працювати дуже складно, у нас практично немає машин. Раніше у нас на лінії було від 60 машин, то зараз максимум – три чи п’ять. І то, куди їздити? Усі вулиці перегороджені, не скрізь проїдеш. Навіть якщо мені треба буде зараз кудись поїхати, я не зможу знайти собі машину», – розповіла представниця компанії.
Фото: 905 у Facebook
Адміністратор таксі «905» поділилася, що постійних співробітників у них у штаті зараз практично немає: найчастіше зі службою співпрацюють місцеві, які приїхали до міста на дуже короткий період чи найбезстрашніші городяни, яким за нинішніх умов більше нічого не залишається.
Читайте також: Бізнес на війні або як заробляють відрізані від світу бахмутяни
«Мені ось нещодавно водій дзвонив, питав, що у нас із роботою. Сказав, що у них диспетчерська закрилася, попросив зателефонувати та дізнатися», – додала вона.
Оскільки абсолютна більшість служб зараз не працює, а приватні перевізники встановлюють довільну вартість, співрозмовниця журналістів вважає таксі у прифронтовому Бахмуті не доцільним.
«У різних місцевих чатах постійно трапляються номери приватних таксі. Я так розумію, це колишні водії служби «Своє» чи «Додому». Але кілька разів я їх намагалася набрати – той зайнятий, той не хоче їхати, а туди не проїдеш. І таке часто відбувається, тому особливо в цій послузі зараз немає сенсу», – ділиться адміністратор.
Фото: Своє таксі
Паливо у нас у місті можна знайти лише у перекупів. Або, щоб заправитися, доведеться виїжджати на околиці, де є робочі станції з асортиментом палива та, що не менш важливо, в наявності. Про те, як у Бахмуті змінювалася ситуація з бензином та дизелем, а також, чи постачають зараз газ, ми писали у матеріалі про воєнне життя фермера Павла Товта. Війна значно вплинула і вартість перевезень – це стосується як посадки, так і кілометражу.
«Навіть простій подорожчав, хоча просто стоїш і витрачаєш свій час, ресурси ніякі не витрачаються, і все одно вартість зросла на 5-10 копійок, залежно від ситуації», – додала співрозмовниця.
Фото: Євген Ткачов
Служби або приватні замовлення – що обрати?
Так, до 24 лютого середня вартість посадки дорівнювала 25-30 гривням майже у всіх службах таксі. Це сума, дешевша за яку водій просто не приїде. То зараз мінімальна вартість поїздки коштуватиме приблизно від 55 до 60 гривень. Тобто послуги таксі подорожчали вдвічі. Таким чином близько 59 гривень – посадка, 16 гривень за кожен кілометр дроги та в середньому 1,70 гривні – за кожну хвилину очікування.
Крім того, потенційних клієнтів адміністраторка таксі застерегла від послуг приватних перевізників. За її словами, у службах оплата фіксована. Водій не має права та фізично ніяк не може вплинути на показники таксометра. Хоча машину за допомогою спеціалізованого сервісу не завжди вдається знайти через брак персоналу.
Фото: ОГОЛОШЕННЯ, РЕКЛАМА, НОВИНИ БАХМУТ ДОНЕЦЬКА ОБЛАСТЬ УКРАЇНА у Facebook
«Якщо ж ви замовляєте машину у приватників, то зможете особисто домовитися про наявність та час приїзду машини. Але там водій уже знаєте, як? Пре стільки, скільки йому хочеться, скільки йому совість дозволяє. Тому завжди краще викликати автомобілі через службу. Якщо вони не мають вільних машин, то вже тоді можна викликати приватних водіїв», – резюмувала адміністраторка.
Також ми зв’язалися з Альбіною Смірновою, яка до війни була власницею «Класного таксі» у Бахмуті. Жінка розповіла, що через вторгнення росії втратила бізнес та евакуювалася з міста. Підприємиця ще не почала відновлювати службу таксі на новому місці через фінансові труднощі. Наразі вона намагається адаптуватися до нового життя.
Читайте також: Підприємців з Бахмута запрошують переїхати в Черкаси
Ми спробували поговорити про роботу в умовах війни безпосередньо із водіями таксі. Однак, як і застерігала адміністраторка таксі «905», переважна більшість номерів недоступна. Інші водії на момент дзвінка були зайняті, тому для потенційного замовлення запропонували почекати від кількох хвилин до пів години, доки машина звільниться.
Фото: Міська варта Бахмута
Інші ж зазначили, що умови роботи є недостатньо поганими, щоб про них розповідати. Так, за словами таксиста Сергія, замовлень немає, бензин потрібно «добувати», а вірогідність потрапити під обстріл зростає з кожним днем. Натомість міським таксі зараз набирають популярності міжміські маршрути. Стосується це, як перевезення майна, і поїздок до банку, пошти чи в магазин. Докладніше про це можна почитати тут.
Після 14.00 вже не виїжджають
Про ситуацію з роботою таксі ми розпитали у голови ГО «Бахмутске товариство захисту тварин «Лада» Марини Шажко. Декілька членів організації та волонтерів залишаються в місті, тому що опікуються безпритульними тваринами на стерилізаційному майданчику, де знаходиться 160 собак. Майданчик розташований на околиці Бахмута.
Фото: Лада
Громадський транспорт не працює, а власного волонтери не мають. Вони дуже залежать від перевізників, бо повинні кожного дня їздити до тварин зранку і повертатись ввечері. Жінка каже, що вартість поїздок подорожчала у два рази, до того ж знайти таксі пізніше 14.00 години неможливо: водії не хочуть ризикувати, бо з цього часу щільність обстрілів значно зростає. Тож волонтери домовились з місцевим мешканцем, який за оплату на власному авто возить їх зранку і забирає ввечері.
«Дзвоню напередодні, питаю, чи будете завтра працювати. Відповідають, в залежності від ситуації. Я виїжджаю о 17:00 з майданчику – таксі вже не працює. Служби, можна сказати, всі припинили роботу. Ті, хто залишився в місті, працюють автономно», – уточнює Марина.
Таким чином ми бачимо, що сфера таксі працює в місті з останніх сил. Причиною тому, зокрема, є катастрофічний брак грошей у населення. Ми вже розкривали тему того, чому бахмутяни з дітьми обирають залишатися у місті під обстрілами. Найчастіше це пов’язано із незадовільним фінансовим становищем родини. Однак поки що таксисти працюють, забезпечуючи життєдіяльність напівпорожнього Бахмута в очікуванні перемоги України у війні. Тоді переселенці зможуть повернутись додому, а місто – до звичайного життя.